Αναμφίβολα οι Dilemma αποτελούν ένα σπάνιο δίδυμο. Οι μουσικές τους αναφορές, ένα αμάλγαμα από την κλασική, τη jazz, την πειραματική και την εναλλακτική/ανεξάρτητη ροκ σκηνή, τους βοηθούν να μεταμορφώνουν καθημερινές ιστορίες σε καθολικές εμπειρίες. Τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία του debut άλμπουμ “PENDULUM” κυκλοφόρησαν τον Απρίλιο που μας πέρασε από την Deadscarlet Records το άλμπουμ με τίτλο “RISE UP”.
Εύγλωττοι, εκμυστηρευτικοί, ερωτικοί και παράδοξοι παρουσιάζουν 14 μουσικές συνθέσεις με αναφορές στη ζωή, το θάνατο, την αγάπη και την απώλεια, τη θλίψη και τη χαρά σε τρεις γλώσσες: Αγγλικά, ελληνικά και ισπανικά. Ξεχωριστές εικόνες και ήχοι ξεδιπλώνουν συναισθήματα από τις πιο σκοτεινές ενδοσκοπήσεις μέχρι τον πιο φωτεινό λυρισμό. Ο νέος δίσκος ηχογραφήθηκε στο Half Note jazz club με ηχολήπτη τον Γιώργο Παναγιωτακόπουλο. Με αφορμή την εμφανισή τους στο Faust, Καλαμιωτου 11 & Αθηναϊδος 12, στις 13 Μαίου τους συναντήσαμε κα μας απάντησαν σε μερικές ερωτήσεις.
Ποιά η έμπνευση πίσω από το “RiseUp”. Και τι θέλετε να δώσετε στο κοινό μέσα από τους ήχο του;
Η καταγραφή καθημερινών ανησυχιών και προσωπικών ερωτημάτων χωρίς αυτό να συνεπάγεται και σαφείς απαντήσεις με κατανοητό αλλά όχι προβλέψιμο τρόπο.
Γιατί η ηχογράφηση του πραγματοποιήθηκε στο Half Note Jazz club κι όχι σε κάποιο studio;
Ο χώρος του Half Note απλά μας προσφέρθηκε ευγενικά γι’ αυτήν την ηχογράφηση. Ο χώρος από αισθητικής και ακουστικής πλευράς μας είναι πολύ γνωστός, υπάρχουν άνθρωποι εκεί που γνωρίζουν τι παίζουμε και μας εκτιμούν και εμείς με τη σειρά μας τους ευχαριστούμε και εκτιμούμε πολύ την προσφορά τους.
Πόσο δύσκολη είναι η ισορροπία ανάμεσα στη χρήση φυσικών οργάνων και την τεχνολογία;
Η δυσκολία έγκειται στο να μπορέσει κανείς να εντάξει αυτές τις δυο κατευθύνσεις σε ένα προσωπικό στυλ και σε ένα μουσικό όραμα. Από τεχνικής πλευράς θέλει ιδιαίτερη προσοχή το σονάρισμα των οργάνων καθώς και ο τρόπος που τα χρησιμοποιείςώστε να μην ακούγονται ξένα μεταξύ τους. Χρειάζεται να έχεις άποψη για τις μελωδικές γραμμές, για την αμεσότητα του παιξίματος σου και πως αυτό μπορεί να βγεί προς τα έξω, να ξέρεις πότε θα μιλήσεις και πότε θα σιωπήσεις και μια σειρά από μουσικές φράσεις που πρέπει να δένουν με το κάθε τραγούδι, την ενορχήστρωσή του και την ατμόσφαιρα του.
Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η πολυμορφία στην διαδικασία της μουσικής σας δημιουργίας;
Θεμελιώδη. Μέσα από αυτήν μπορούμε να προσανατολιζόμαστε ακόμα και μέσα στο ίδιο κομμάτι σε πολλές κατευθύνσεις. Βέβαια δεν είναι ούτετο ζητούμενο ούτε προαπαιτούμενο, απλά ο κάθε μουσικός κουβαλάει μέσα του και μια κουλτούρα, ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγάλωσε, ακούσματα στα οποία εκτέθηκε και τελικά διαθέτει (και πρέπει να διαθέτει) μια προσωπικότητα που αναγκαστικά, είτε το θέλει είτε όχι, εμφανίζεταικατά την διάρκεια των συνθέσεων, είτε είναι προσωπικές είτε είναι διασκευές.
Τόσο τα ποιητικά όσο και θεατρικά στοιχεία βρίσκονται ενταγμένα στην τεχνη σας. Πιστεύετε στον συνδυασμό των Τεχνών για ένα ακόμη καλύτερο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα;
Και τα δυο αυτά στοιχεία δεν είναι απλά συμπληρωματικά των εμφανίσεων μας, αλλά αποτελούν ουσιαστικό μέρος του λειτουργικού μας προγράμματος. Προσφέρουν στους ακροατές των live εμφανίσεων τουλάχιστον, τις απαραίτητες νοητικές και αισθητικές προεκτάσεις που θέλουμε να προσφέρουμε σε όσους τουλάχιστον θέλουν να αφεθούν στη μουσική μας. Ο συνδυασμός τους δεν είναι πάντα κάτι τόσο εύκολο γιατί μπορεί να αποπροσανατολίσει. Η προσπάθεια πρέπει να είναι το ένα να περνάει μέσα από το άλλο και να φτιάχνουν ένα συναισθηματικό, ισχυρό και λυρικό σύνολο.
Αποτελεί ο έρωτας τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στο μελαγχολικό και στο φωτεινό;
Ο έρωτας παραμονεύει σε όλες σχεδόν τις συνθέσεις μας άλλα όχι πάντα με ένα προφανή τρόπο. Το προφανές άλλωστε σκοτώνει τα πάντα. Αρκετά από τα τραγούδια μας περιγράφουν χαρακτήρες που δεν σημαίνει ότι είμαστε εμείς αν και μπορεί να έχουμε μερικά από τα χαρακτηριστικά τους. Ο έρωτας όχι με την αγοραία έννοια του όρου δεν ξέρουμε αν είναι ο συνδετικός κρίκος είναι όμως σίγουρα πολλές φορές η αφορμή για να ξεκινήσει ένα τραγούδι.
2 albums σε 3 χρόνια δεν είνα και λίγα. Θα ξεκουραστείτε καθόλου ή θα συνεχίσετε τη δημιουργία;
Ετοιμάζουμε ήδη την ηχογράφηση του 3ου LP η οποία θα γίνει καλώς εχόντων των πραγμάτων μέσα στο καλοκαίρι του 2012. Η ζωή άλλωστε είναι μικρή και δεν σε περιμένει. Πιστεύουμε ότι εφόσον έχουμε κάτι να καταγράψουμε ας το κάνουμε. Η δημιουργία μπορεί να σε ρουφήξει αλλά δεν σε κουράζει πότε.
Έχετε προγραμματισμενές κάποιες εμφανίσεις μέσα στο Μάιο; Και γενικά ποια τα σχέδιά σας για το καλοκαίρι;
Μέσα στο Μάιο θα εμφανιστούμε στο “Cabaret Voltaire” Παρασκευές στις 11/5, 18/5 και 25/5. που αποτελούν την παράταση των εμφανίσεων μας που ξεκίνησαν από τον Φλεβάρη). Στο “FAUST” Κυριακή στις 13/5 και στο “Το πιο μικρό Café” Σάββατο στις 26 / 5. Τα σχέδια του καλοκαιριού θα ανακοινωθούν σύντομα.
Dilemma Information
O Σωτήρης Τράγκας (φωνή, τενόρο/σοπράνο σαξόφωνο, κλαρινέτο, φλάουτο, φυσαρμόνικες, πιάνο, σύνθεση, στίχοι) και η Πόπη Νταλαχάνη (φωνή, κλασική/ ακουστική/ ηλεκτρική/ 12-χορδη κιθάρα, πιάνο, laptop, loopers, σύνθεση), σχημάτισαν τους DILEMMA τον Αύγουστο του 2002 στην Αθήνα.
Πηγή: http://www.mixgrill.gr